Akcja strun (II)

Akcja strun w gitarze basowej

Jakub: Witam. Chciałem zapytać o dość ważny dla każdego basisty temat akcji strun. Wiem, że ilu basistów tyle ustawień basu, ale od zawsze mnie nurtowały pewne kwestie dotyczące tego właśnie zagadnienia. Przede wszystkim wysokość strun – ile wynosi właściwie akcja niska (i „za niska”), średnia, wysoka (i „za wysoka”) ? Jak to wszystko wpływa na komfort gry ? (Z jednej strony niska akcja = optymalna wygoda gry, ale czy aby na pewno ? Kontrabasiści np. mają chyba jeszcze gorzej, a mimo to udaje im się grać skomplikowane i szybkie partie basowe). Jak akcja strun wpływa na brzmienie instrumentu ? Czy nieodpowiednia akcja strun (np. za niska) może doprowadzić do niestrojenia basu ? Czy ewentualne tzw. fretbuzzy wpływają na brzmienie utworu, będą niepożądane ? Czy podczas prac w studio takie brzęczenia będą uniemożliwiały poprawne nagranie gitary basowej ? Jak dopasować ustawienie akcji do techniki/stylu/gatunku muzycznego ? Czy da się znaleźć jakiś złoty środek, który pozwoli ustawić bas w miarę „uniwersalnie” ? Czy akcja strun może „przeszkadzać” w graniu na instrumencie czy nawet w jakiś sposób „wypaczyć” technikę grającego ? Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.

Dużo pytań- jedna odpowiedź. Akcja strun powinna być taka, aby gitara/bas stroił i taka, aby instrumentalista był w stanie zagrać swoje partie.

Jak sam zauważyłeś – „ilu basistów tyle ustawień”. Każdy ma inne preferencje i inne potrzeby a wszystko rozbija się o wygodę gry. Ustawień basu czy gitary może być nieskończenie wiele i każde z nich ma prawo być ustawieniem prawidłowym, jeżeli tylko grający to akceptuje.

Jest wiele technik gry na basie lecz nie każdy basista musi obowiązkowo korzystać w swojej twórczości z każdej z nich.

Nie jest też prawdą, że kontrabasiści mają z góry ustaloną akcję strun i jest to akcja wysoka. Tu też na plan pierwszy wysuwają się indywidualne potrzeby. Wiele razy ustawiałem kontrabas w taki sposób, że wysokości strun były na granicy wybrzmiewania a mimo tego właściciel potrafił na nim wszystko zagrać. Kluczową sprawą jest tu technika. Nie każdy muzyk potrafi opanować bas z bardzo niską akcją strun. Nie każdy instrument da się też ustawić tak, aby dźwięk był czysty. Niekiedy potrzebna jest ingerencja lutnika, która umożliwi pożądane ustawienia. Takie kwestie muszą być rozwiązane zanim muzyk wejdzie do studia.

Comments are closed.