Rozłączanie cewek

Darek: Witam. Szukam informacji na temat rozłączania cewek. Niestety nie mogę nic znaleźć. Mam dwa humbuckery przy moście – ibanezowy INF 4, a przy gryfie jakiś przetwornik z napisem „ścierański”. Oba maja rozłączane cewki, teraz mam podłączone standardowo, czyli przełącznik 3 pozycyjny 1 vol 1 tone. Dostałem ostatnio potencjometr volume push pull (firma nieznana) oznaczenie B500 kilo omów. Ale nie mam zielonego pojęcia jak to polutować. Schematy owszem są na internecie ale i tak nic z tego nie rozumiem, bo tego jest od groma i każdy inny. Czy jest jakiś ogólny schemat na rozłączenie cewek przez użycie push pull z moimi przetwornikami? Pozdrawiam


Każdy przetwornik z rozpinanymi cewkami łączy się jednakowo. Niestety kolory przewodów nie są znormalizowane i każda firma używa swoich własnych „patentów”, chcąc się odróżnić od konkurencji lub z jakiś innych, na pewno ważnych dla nich powodów. Jeżeli z przetwornika wychodzą czterykolorowe przewody (nie liczymy oplotu kabla, który z reguły nie ma izolacji) to są to wyjścia na masę, sygnał i dwa kable do początku każdej cewki w pickupie. Czasem te dwa przewody zaczynające cewkę są już połączone w jeden przez producenta, co skutkuje wyjściem trzech a nie czterech kabli z przetwornika. Nie ma to jednak znaczenia dla podłączenia rozpięcia cewek. Aby lepiej zrozumieć działanie Split, spójrzmy na schemat Seymour Duncan (foto1). Widać na nim, że sygnał (czarny) jest podłączony przełącznika typ LP, ground (zielony) na obudowę pota. Dwa przewody odpowiedzialne za rozłączanie cewek są ze sobą połączone i zalutowane na środkowy, skrajny pin na pocie push/pull. Aby zadziałał Split do tych dwóch przewodów, trzeba dopiąć masę. Doprowadzić ją możesz z każdego miejsca w instalacji gitary. Jeżeli przełącznik lub pot push/pull je razem zewrze to mamy Split HB. W przetworniku INF 4 kolory odpowiadające za rozpinanie cewek to biały i czarny. Masa to niebieski a sygnał czerwony. (foto 2)

Comments are closed.