Akcja strun – jaka powinna być?

Kacper: Witam serdecznie. Mam pytanie odnośnie akcji strun w gitarze. Mam gryf idealnie prosty, progi po koronowaniu i akcję strun 1,14mm. Niestety wyższa mi przeszkadza ze względu na krótkie palce i najgrubsza struna na 3-4 progu lubi sobie brzdęknąć (jedynie przy mocniejszym szarpnięciu) czego i tak nie słychać na wzmacnaiczu (chyba że na wyjściu słuchawkowym). Czy moze tak zostać czy to coś niedopuszczalnego? Czy jest to wina ustawienia gitary czy po prostu jest za nisko „z zasady” (nie wiem jak to jest w profesjonalnych studyjnych instrumentach). Pozdrawiam

Zacznijmy od „profesjonalnych, studyjnych instrumentów”. Zaryzykowałbym stwierdzenie, ze nic takiego nie istnieje. Są po prostu instrumenty dobre, słabsze i nic nie warte, ale taką przydatność rozpatruje się tylko i wyłącznie w aspekcie brzmienia. Nie ma fizycznej możliwości, aby raz ustawiona gitara, która jest dostępna w studiu nagrań, spełniała wymagania każdego gitarzysty, który na niej nagrywa swój materiał. W obecnych czasach i przy tak rozwiniętych symulatorach brzmienia sama barwa, jaką posiada instrument nie jest już pierwszoplanowa. Odchodzi się od instrumentów „jeden dla każdego”. Muzycy chcą nagrywać na swoich gitarach z prostego powodu. Są one ustawione optymalnie dla ich wygody. Nigdy nie funkcjonował żaden środek lub przepis na wzorowe ustawienie gitary. Są to składowe techniki gry, muzyki jaką się wykonuje na danym sprzęcie i potrzeb brzmienia.

Jeżeli Twoja gitara jest po szlifie progów i został on wykonany poprawnie to w Twoim zasięgu jest niska akcja strun rzędu 1,14 mm, choć osobiście uważam , że tak nisko zawieszone struny to spora strata brzmienia, ale jak wcześniej wspomniałem, ustawienia to indywidualna sprawa.

Ekstremalnie niskie akcje stawiają duże wymagania odnośnie techniki gry i kostkowania. Przy akcji 1,1mm gitarzysta nie może sobie pozwolić na agresywną grę prawej ręki i wprowadzanie struny w zbyt dużą amplitudę drgania. Struna, jak zapewne zauważyłeś, tworzy dźwięk kiedy jest w ruchu. Przy szarpnięciu tworzy się amplituda zależna od grubości struny, naprężania, siły uderzania i techniki gry. Wprawny gitarzysta posiadający wyczucie i umiejętności gry na bardzo niskiej akcji strun nie powoduje żadnych przydźwięków powstałych przy obijaniu się o progi. Wynika to z pewnego wyczucia gitary i świadomego kostkowania czyli wprowadzania strun w jak najmniejszą amplitudę drgania przy jednoczesnym mocnym sygnale dźwięku struny. Zapoznaj się z bardzo ciekawym filmem obrazującym drgania każdej struny w gitarze klasycznej . Zwróć uwagę, jak zachowuje się struna E6 grana na różnych progach. Zauważysz, że amplituda samej struny jest różna. Jest to główny powód przydźwięków na niektórych progach.