Robert: Posiadam gitarę Gibson Les Paul Goldtop z 1992 roku. Chciałbym sobie w niej zamontować system midi. Niestety nie wiem który sposób jest najlepszy. Obeznałem się z przetwornikiem midi, przystawką midi, lub kostkami midi. Wiem, że ostatni sposób nie wypali, bo jest on montowany w mostkach typu floyd rose lub tremolo (tam gdzie zamiast kostek metalowych wstawia się kostki midi). Przetwornik midi wymaga albo wiercenia w korpusie nowego otworu, albo wymiana któregoś z zainstalowanych przetworników, a pierwsza opcja jest zagadkowa, malo o niej znalazłem informacji. Teraz czas skierować pytanie: Która opcja wydaje się najbardziej słuszna? Patrząc ze strony dużego zapasu finansowego – Dzięki której opcji będę miał naprawdę słusznie oddany instrument midi na gitarze? Jak wygląda droga sygnału MIDI z gitary (jak wychodzi, do czego wchodzi itp.)?

Zapoznaj się z ofertą firmy Graph Tech, która w swojej ofercie ma bardzo ciekawe zestawy łączone system midi oraz preampy do kostek piezoelektrycznych. Nie ma tez problemu z montażem takich kostek do gitary Gibson. Firma oferuje gotowe mosty (foto2, foto3), które montujesz w prosty sposób do swego instrumentu. Niestety, system ten wymaga pewnych przeróbek gitary i w tym momencie trzeba sobie zadać pytanie czy Gibson Goldtop z 1992 powinien być w ten sposób traktowany? Jeżeli jest to oryginalne wiosło, to takim powinno pozostać. Wszelkie przeróbki i dodatki obniżą znacznie wartość tego modelu a trzeba sobie uczciwie powiedzieć, że Gibson im starszy, tym cenniejszy- pod warunkiem , że w 100 % oryginalny. Jedyną słuszną drogą jest bezinwazyjny system Rolanda np. GK-2A (foto6), którego cały układ jest zamontowany nie w gitarze a na jej topie (foto7). Zaczepienie przetwornika midi nie wymaga żadnych wierceń w gitarze. Montuje się go na trzpienie mostu i reguluje wysokość przystosowanymi do tego dystansami dołączonymi do zestawu (foto8, foto9). Jest to jedyne słuszne rozwiązanie dla Twego instrumentu.

MIDI – Musical  Instrument  Digital  Interface powstał w 1983 roku.
Cyfrowy Interfejs dla Instrumentów Muzycznych jest wynikiem międzynarodowego porozumienia między firmami produkującymi elektroniczne instrumenty muzyczne i komputery. Celem MIDI jest stworzenie możliwości współpracy między instrumentami muzycznymi i komputerami. Jest to realizowane zarówno w trybie pracy „komputer-instrument” jak i „instrument-instrument”. Połączenie ze sobą kilku instrumentów pozwala uzyskać znacznie bogatsze możliwości kreacji muzyki. Dzięki interfejsowi MIDI muzycy mogą nie tylko programować pojedyncze brzmienia, ale też kompletne kompozycje muzyczne wykorzystując do tego celu komputer z odpowiednim oprogramowaniem, a następnie wykonywać te kompozycje z pomocą instrumentarium sterowanego komputerem czy nawet wieloma komputerami. Interfejs MIDI umożliwia bezpośrednią współpracę instrumentów (np.syntezatorów) oraz ich synchronizację z sekwencerami lub rytmizerami.
KOMPUTER 3/1987r.

W 1999 roku wprowadzony został przez MMA nowy, rozszerzony standard MIDI pod nazwą GM2 (General MIDI Level 2). Wszystkie urządzenia kompatybilne z tym standardem mają dostęp do 256 instrumentów poprzez zastosowanie odpowiednich kombinacji kontrolerów. Jeżeli skupimy się na proponowanym systemie Rolanda GK-2A to zauważymy, że wymaga on sterownika np. Roland VG-8EX V-Guitar System (foto10) lub nowszej wersji sterownika VG-99 V-Guitar System (foto11). Tu jest odpowiedź na Twoje pytanie odnośnie połączenia całego systemu. Sygnał z gitarowych przetworników plus pickup midi do systemu np. Roland GK-2A, z systemu do sterownika, w/w a dalej w systemie midi na każde inne kompatybilne urządzenie bądź komputer.