PoradyLutnicze.pl

Mikołaj S: Pracuję nad repliką gitary Eddiego Van Halena z okładki „Van Halen II” i mam pytanie dotyczące nakładania kolejnych warstw lakieru. Mianowicie mam zamiar:
1. zmatowić gitarę (fabrycznie nową)
2. pomalować na żółto
3. nakleić pasy taśmy maskującej w miejscach, gdzie pozostać mają żółte pasy, a następnie pomalować to na czarno
4. dalej zedrzeć taśmę maskującą i nałożyć 2-3 warstwy lakieru
5. potem zmatowić BARDZO drobnym wodnym papierem ściernym (faktura 1500) i użyć wosku do polerowania gitary

Wyczytałem w Internecie, że kolejne warstwy koloru powinienem nakładać bez matowienia poprzedniej warstwy (w tym przypadku żółtej). Czy tak należy postępować? Z góry dziękuję za fachową pomoc.

Przy tego typu malowaniu instrumentu przede wszystkim trzeba zapoznać się z wytycznymi, jakie zaleca producent. Farby, lakiery i podkłady to temat-rzeka i każdy z nich, źle dobrany lub źle nałożony, może doprowadzić Cię do szewskiej pasji i zniweczyć wiele godzin pracy.

Do nakładania farby żółtej, czyli pierwszej warstwy, nie musisz matowić oryginalnego lakieru, natomiast obowiązkowo powinieneś odtłuścić powłokę. Na lakierze gitary jak na złość pozostają wszystkie tłuste ślady z palców, potu lub tego wszystkiego, czego podczas lakierowania być tam nie powinno. Samo nanoszenie koloru też jest bardzo ważne. Chodzi o to, żeby nie nanosić go zbyt wiele. Całą pracę rozłóż na etapy, czyli: cieniutka warstwa, przerwa do wyschnięcia (czas określa producent), następna warstwa równie cienka i tak do całkowitego pokrycia.

Jeżeli pokryjesz korpus kolorem żółtym i wszystko będzie wyglądało poprawnie, możesz zabrać się za odcinanie koloru taśmą. Sama taśma pełni też bardzo ważną rolę estetyczną. Jeżeli użyjesz taśmy, która ma tendencję do podciągania pod siebie koloru, to efekt końcowy będzie dobry, pod warunkiem, że patrzeć na niego będziesz przynajmniej z dwóch metrów. Z bliska linie będą nierówne. Użyj taśmy 3M przeznaczonej do robienia szparunków, takich jak na starych motocyklach. Gitara Van Halen II nie przypadkiem jest żółta plus czarne wzory a nie czarna plus żółte wzory. Ciemna barwa znacznie lepiej kryje jaśniejszą, a przy tego typu pracach jest to bardzo ważne. Chodzi tu głównie o to, żeby nanieść jak najcieńszą warstwę końcowego koloru przy jego maksymalnym kryciu. Jeżeli będzie zbyt gruba, powstaną różnice w wysokości i aby je zrównać, trzeba będzie nakładać bardzo grubą warstwę lakieru.

Nie przecieraj papierem wodnym żadnej warstwy koloru. Papier wodny przeznaczony jest do lakieru. Jeżeli będziesz przestrzegał zaleceń producenta, ominie Cię zjawisko spływania lakieru. Pamiętaj jednak, że nie każdy lakier możesz położyć na każdy kolor. Często dwie chemie, pomimo że są świetnie przygotowane, wchodzą między sobą w reakcje i cały trud spływa razem z powłoką.

Zwróć też uwagę na konsystencję farby po wyschnięciu. Niektóre farby, te tańsze, mają powłokę tzw. skórki pomarańczy — wystrzegaj się ich. Zainwestuj w najlepszą chemię, a efekt, jaki uzyskasz, wynagrodzi Ci cały wkład finansowy i wiele godzin pracy.

Dodaj komentarz