Wojtek: Japońskie LES PAULE? Moje pytanie dotyczy japońskich kopii Les Paula, chodzi mi o gitary np. MATSUMOKU, BURNY itd. Czy jest sens szukać takiej gitary i jakie są szanse, że bedzie ona brzmiała jak Oryginalny Gibson?

Kiedy japońskie kopie amerykańskiej legendy zaczęły przewyższać jakością brzmienia i wykonania oryginały, wówczas firma Gibson prawnie zakazała wykonywania „podróbek” Les Paula pod nazwą inną niż swoja lub Epiphone (piszę celowo „podróbek” w cudzysłowie, ponieważ niektóre modele ze względu na swoją wysoką jakość nie zasługiwały na takie miano). Wiele opracowań, jakie można znaleźć w Internecie na temat produkcji gitar tamtych lat podaje, że konflikt ten zapoczątkował częściowe przeniesienie amerykańskich marek na daleki wschód, rozpoczynając produkcję wszystkich tańszych modeli made in China, Japan, Korea, Indonesia itp, które wytwarzane są tam do dziś.

Spośród ogromnej ilości japońskich manufaktur gitarowych podrabiających Gibsona, na plan pierwszy wychodzi niewątpliwie ORVILLE, (foto1) (Oriville to imię założyciela firmy Gibson). Był to instrument, którego cena uplasowała się pomiędzy Amerykańskim Gibsonem a Koreańskim Epiphonem. Model produkowano do lat 90tych i obecnie dla ludzi znających historię marki są to instrumenty bardzo cenne i poszukiwane.

Gibson w latach 1970-1980 wchodził we współpracę z różnymi japońskimi producentami. Poza ORVILLE na uwagę niewątpliwie zasługuje firma ARIA, która produkowała Les Paula pod okiem amerykańskiej legendy już od lat 1970. Na uwagę zasługują przede wszystkim modele z lat 1970-1975 czyli Aria Pro II (foto2), która różniła się od typowego Gibsona innym zakończeniem górnego profilu główki oraz często przykręcanym a nie wklejanym gryfem. Modele Arii Pro II z tamtych lat są bardzo poszukiwane a ich ceny kształtują się od 2 do 4 tysięcy złotych, w zależności od stopnia oryginalności i stanu.

Niewątpliwie warto poszukiwać gitary made In Japan z lat 1970-80. Czy zabrzmią one jak Gibson? Niektóre na pewno tak, ale nie taki powinien być główny cel zakupu starego sprzętu. Najważniejsza jest historia, jaką gitara posiada, brzmienie, jakie ukształtowało się podczas 40 lat gry oraz wartość, często zabytkowa. Szukaj gitary, która swym brzmieniem będzie Ci odpowiadała, która zaoferuje oryginalną barwę, niekoniecznie taką, jak Gibson.