Marcin: Po upadku gitara przestała mi stroić. Myślę, że chodzi o klucze, ponieważ kiedy nastroję ją i zacznę grać, to coś w nich strzela. Zastanawiam się nad wymianą ich na klucze blokowane, ale nie znam zasady ich działania. Mógłby Pan mi to rozjaśnić? Dziękuję.

Dużo zależy od samego upadku. Czym uderzyła gitara i w co? Jeżeli uderzyła kluczami, to jest możliwość, że zostały uszkodzone. Nie sądzę jednak, żeby uszkodzeniu uległy wszystkie maszynki na raz. Z reguły jest to jeden lub dwa klucze. Nie bardzo też rozumiem, co masz na myśli, pisząc, że podczas gry coś w nich „strzela”. Jedyną możliwością na „strzelenie” jest obmykanie się zębatki ze ślimaka, jednak przy takim zjawisku struna spada w swoim stroju o kilka tonów. Jeżeli to właśnie masz na myśli, mówiąc, że gitara nie stroi, to możliwe, że masz z tym do czynienia.

Jeżeli zdecydujesz się na klucze blokowane, to szczerze polecam Ci Schallera M6 Locking (fot. 21). Założenie klucza blokowanego oznacza przytrzymywanie struny tak, aby nie spadała z trzpienia klucza podczas strojenia i gry. Klucz blokowany nie blokuje mechanizmu obrotu, co często w wyobrażeniu gitarzystów oznacza termin ”LOCKING MACHINES” . Dokręcając nakrętkę znajdującą się z tyłu klucza, podnosi się w trzpieniu bolec, naciskając na przesadzoną przez otwór strunę.

Przestrzegam Cię przed chińskimi podróbkami, które często zamiast blokować, ucinają strunę. Jeżeli zagłębisz się mocniej w temat, to zauważysz, że rożne firmy proponują różne formy blokowania struny. W gitarach PRS blokowanie odbywa się przez dokręcanie mechanizmu od góry klucza (fot. 22). Zdecydowanie odradzam Ci klucze, w których do dociskania struny musisz użyć, jak poleca producent, np. monety (fot. 23). Po kilku zmianach strun rowki się wyrabiają, złocenia, chrom lub czernienia ładnie się odłupują, a front główki wygląda jak po wybuchu.