Wojtek: Posiadam gitarę Gibson Les Paul Studio 50s Tribute Humbuckier. Zastanawiam się nad wymianą podstrunnicy na palisandrową i jaki to będzie miało wpływ na brzmienie gitary? Chciałbym zbliżyć się do brzmienia Les Paula Standarda, bo wiadomo, że na naszym rynku ciężko dostać prawdziwie rasowego gibsona, a jak już się takiego znajdzie, to ceny powalają. Ewentualnie: jakie zabiegi powinienem wykonać w tym gibsonie, żeby osiągnąć takie właśnie brzmienie, bądź zbliżyć się do niego.

SPECYFIKACJA:
– korpus mahoniowy z nakładką klonową
– gryf mahoniowy z klonową podstrunnicą
– profil gryfu: 50, 22 progi
– menzura: 628 mm
– przetworniki: Gibson 490R humbucker (gryf), Gibson 498T humbucker (mostek)
– klucze: Kluson keys,
– 2 potencjometry głośności, 2 potencjometry tonów
– chromowy osprzęt.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.

Zawsze negowałem podejście, w którym charakteryzowało się brzmienie serii gitar na podstawie jednego modelu. Pracuję z gitarami wiele lat i stwierdzenie „zbliżyć się do brzmienia Les Paula Standarda” niczego mi nie mówi. Każdy z gibsonów, jakie miałem okazję gościć na swoim warsztatowym stole, grał inaczej. Zdarzały się wśród modeli Standard egzemplarze pięknie grające, o różnym kolorycie i barwie, były też strasznie słabe brzmieniowo.

Charakter brzmienia gitary, biorąc pod uwagę niepowtarzalność materiału, z jakiego jest zrobiona, jest tak nieprzewidywalny jak szóstka w LOTTO. Kupując wysoki model gibsona, możesz przypuszczać, bo na pewno nie możesz być pewien, że gitara swoim brzmieniem nie zejdzie poniżej wstydliwej i upokarzającej barwy. Jaka ona będzie, to wielka niewiadoma, dlatego odpowiadając na pytania o to, jakie instrumenty warto kupować, zawsze doradzam to samo, czyli –
1. Nigdy nie kupuj gitary na odległość.
2. Kupuj tylko ten egzemplarz, który po testach, spełnił Twoje oczekiwania.
3. Nie oceniaj jakości serii gitar danej firmy, opierając się na wrażeniach, jakie wyniesiesz z gry na jednym egzemplarzu.
4. Poproś sprzedawcę, aby wyregulował i nastroił instrument, który chcesz testować
5. Nie ulegaj presji ze strony sprzedawcy, jeżeli chodzi o czas testowania gitary, która Cię interesuje.
6. Jeżeli jesteś początkujący to przede wszystkim stawiaj na wygodę gry. Kupuj tylko takie gitary, które dobrze leżą w Twoim ręku i na których łatwo Ci się gra.

Przypuszczam, że nie zastosowałeś się do punktu pierwszego i dlatego frustruje Cię rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami a stanem faktycznym.

Moją jedyną radą jest ogranie gitary i ewentualny jej zakup. Nie ogranie jakiegoś modelu w sklepie i zamawianie takiego samego w Internecie. To nie rozwiązuje problemu. Przypuszczam, że jesteś ofiarą właśnie takiego zakupu gitary. Zamawiając gibsona liczyłeś, że kupisz legendarne brzmienie, ale niestety… Zamiast tego rozważasz, jakie inwestycje podjąć, aby gibson grał jak gibson. Wspomnijmy tu żarcik branżowy – za mało gibsona w gibsonie… ;)

Zmiana podstrunnicy na pewno wniesie coś nowego do ogólnej barwy. Zmiana będzie albo znaczna, albo niemal niezauważalna. Niestety, nie można tego z góry przewidzieć. Znane są mi przypadki, kiedy przy zmianie gryfu z klonowego na mahoniowy gitara dostała więcej góry. Zamierzeniem klienta było zniwelować górę, a tu taka niespodzianka…

Będę musiał Cię rozczarować. Zmiana elektroniki niewiele pomoże, bo już posiadasz pickupy Gibsona, więc na jakie powinieneś je zmienić, żeby mieć więcej Gibsona? Sprawę można rozpatrywać jedynie w kwestii lekkiego obcięcia pasma np. góry. Jeżeli Twój LP rzeczywiście charakteryzuje się nieprzyjemną przewagą na stronę któregoś pasma, to zapoznaj się z tą stroną. Są na niej opisy modeli przetworników Gibsona. Być może zmiana na inny model choć trochę zbliży Cię do tego, czego szukasz, a poszukiwania, jak większość gitarzystów wie, to niestety nieuniknione koszty…